Maak kennis met programmeren
We weten door de verspreiding van het coronavirus over de hele wereld inmiddels allemaal wat een pandemie is. Het is heel bijzonder dat een virus, dat we niet met het blote oog kunnen zien, zoveel invloed heeft op ons leven.
Gelukkig zijn er nu vaccins ontwikkeld om ons te beschermen. De onderzoekers kunnen nu gebruik maken van heel veel kennis die geleerden in het verleden hebben ontdekt. Pas vanaf de zeventiende eeuw hebben we de onzichtbare wereld van microben om ons heen beter leren kennen. We nemen jullie mee in deze wereld vanaf het moment dat Antonie van Leeuwenhoek voor het eerst bacteriën zag door zijn microscoop.

Uitleg
Het verhaal over de onzichtbare wereld van microben is verdeeld in acht kleine hoofdstukken en bij elk hoofdstuk gaan jullie met z’n tweeën een opdracht maken. Jullie hebben een uur de tijd om in je eigen tempo aan deze opdrachten te werken.
Natuurlijk zullen er tweetallen zijn die eerder klaar zijn. Voor deze snelle tweetallen hebben we een extra opdracht gemaakt : maak een originele tekening, met de tekenmateriaal van Scratch, van een zelfbedachte bacterie of virus als een soort stripfiguurtje. Geef deze microbe ook een grappige, zelfbedachte, Latijnse naam. Deze opdracht wordt ook uitgelegd in de lesbrief die de school heeft ontvangen.
We hebben van de leerkrachten van de deelnemende scholen gehoord dat er veel talentvolle Scratch leerlingen zijn, leerlingen die goed kunnen programmeren. We denken dat er prachtige tekeningen gemaakt gaan worden en voor de mooiste inzending hebben we een bijzondere prijs in gedachten ! Heel veel succes en plezier bij het maken van de opdrachten !

Ben jij er al klaar voor?
,,Als je zelf iets maken spelenderwijs combineert met moderne technologie dan bereiden we de medewerkers van de toekomst uitstekend voor op onze arbeidsmarkt waar steeds meer een beroep op creativiteit zal worden gedaan” – ( Projectleider Arie Koning / Deltion College )